nilai sebenar seorang isteri

assalamualaikum semua . semoga Allah mengampuni segala dosa kita dan diberikan rahmat serta kasih-Nya kepada kita dan ahli keluarga . hui...


assalamualaikum semua . semoga Allah mengampuni segala dosa kita dan diberikan rahmat serta kasih-Nya kepada kita dan ahli keluarga . huishhh . panjang lebar mkadimah aku hari ni . da macam ustazah dah . kekekekeh . aku nak cerita sikit pasal nilai sebenar seorang isteri bagi seorang suami ...

seorang penceramah mengadakan satu game kecil kepada tetamu di dewan yang sudah berkeluarga dan meminta 1 orang datang kedepan .
penceramah   :   "tulis 10 nama yang paling rapat dengan kamu "
lelaki tu menulis 10 nama , ada nama jiran, orang tua, sahabat, anak dan isteri nya .
penceramah   :   "sekarang pilih 7 nama yang kamu ingin terus hidup bersama "
lelaki itu memadam 3 nama yang ditulis nya tdi .
penceramah  : " sekarang hapuskan 2 lagi nama sehingga tiggal 5 nama sahaja  "
penceramah  :   "hapuskan 2 lagi nama "
maka tinggal lagi 3 nama, iaitu nama orang tua, anak dan isterinya . susana dewan menjadi hening, mereka berfikir semua sudah selesai dan tidak ada lagi yang perlu dihapuskan . tiba tiba ....
penceramah  :   "sila padamkan 1 lagi nama " .
lelakki iut dengan berat hati memadam nama orang tua nya .
penceramah :  "padamkan 1 lagi nama "
lelaki tersebut menjadi binggung . kemudian dengan berat hati dia menghapuskan nama anak nye . lelaki itu menangis .setelah suasana tenang .
penceramah :  kenapa kamu tidak memilih orang tua mu yang yang telah melahirkan dan membesarkan kamu ? tidak juga memilih anak mu yang merupakan darah daging kamu sendiri ?sedangkan isteri kamu boleh cari yang lain ?"
lalu lelaki itu menjawab  :  "seiring waktu berlalu, orang tua sya akan pergi meninggalkan saya, manakala anak jika dewasa akan berkahwin dan juga pasti akan meninggalkan saya. sedangkan benar benar boleh menemani saya hanyalah ISTERI saya . orang tua dan anak bukan saya yang memilih tetapi Allah yang menganugerahkan nya . sedangkan isteri sayalah yang memilih dari sekian banyak wanita yang ada didunia ini". tamat ~

jadi kaum adam, sayangilah kaum hawa ni . sayangi isteri isteri anda . semoga rumah tangga bahagia hingga ke syurga . amin ~
for my husband to be . "sayangilah aku seadanya hingga ke syurga ." [ bajet bajet da ade calon kan *gatal sangat]

p/s ~> doakan jodoh kau cepat dipertemukan . amin ~

You Might Also Like

10 comments

  1. suka entry ni. hehe
    btw, awak ditag
    http://madihahdaisy.blogspot.com/2013/12/giveaway-giga-join-win-by-wanie-putri.html

    and jom join GA ni
    http://madihahdaisy.blogspot.com/2013/12/super-duper-awesome-giveaway-by-hannan.html

    ReplyDelete
  2. Seronok entry ni..bagi ilmu..terima kasih

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Tq . Mmg sdeh, untung dpt husband mcm ni .

      Delete
  4. Semoga leyla bertemu dgn husband to be leyla..ehhhh..hehe...akk nk join segmen tu..tp masalahnya..akk sgn la bergmbr..kn ltak gmbar akk jgk ke..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe. Tringin nk tgk akak . Xpe, ltak gmbr bff akak sorg pon xpe . :-)

      Delete
  5. tapi, sebagai anak lelaki, dia perlu melebihkan orang tuanya dari isterinya.

    ReplyDelete

ShopLinks

babab.net