#Cabaran20Hari | MEMORI RAYA 90AN

Aku masih berpeluang merasa raya zaman 90an. Masa tu aku baru umur 3 4 tahun. Aku umur 5 dah tahun 1999. Akhir tahun 90an . Pengalaman dan s...

Aku masih berpeluang merasa raya zaman 90an. Masa tu aku baru umur 3 4 tahun. Aku umur 5 dah tahun 1999. Akhir tahun 90an . Pengalaman dan suasana raya zaman 90an sangat berbeza dengan zaman sekarang. Zaman tu lebih seronok dan hari raya disambut dengan kemeriahan walaupun bersederhana. Maklumlah tahun 90an tak semewah sekarang. Sekarang macam macam ada membuatkan kita tak sambut hari yang penuh kegemilangan ni dengan hati tapi dengan jari.

Kenapa aku cakap dengan jari ?

 Sebab semua percakapan, perbuatan dan perasaan disampaikan dengan jari. Sekarang sangat moden sampaikan kita alpa dengan dunia dan orang sekeliling. Kalau zaman dahulu, raya mana pegang telefon bimbit. Sibuk melayan tetamu, sibuk beramah mesra dengan tetamu, bertanya kan khabar dan memohon maaf. Tapi zaman sekarang tetamu depan mata tetapi tangan asyik menaip whatsapp dan sebagainya.

Kanak kanak zaman sekarang pon dah banyak berubah. Zaman 90an, raya keliling kampong. Selagi tak habis rumah kat kampong, selagi tu berjalan. Kadang kadang 1 rumah 2 3 kali pergi sebab nak duit raya. (aku tak pernah buat rasanya . hahaha) Tapi kanak kanak sekarang semua bergantung kepada mak ayah, kalau mak ayah pergi sibuk lah mengikut, kalau suruh pergi beraya rumah kawan kawan, tak nak jawapan nya. Kanak kanak pond ah pandai bermedia social sekarang. Baik diorang layan COC dari pergi beraya.

Nah gambar legend time zaman 20an dulu.


Gambar ni paling win. Macam ....


nak kahwin woi !


You Might Also Like

4 comments

  1. memang style orang dolu2 ambik gambar posing macam tue

    ReplyDelete
  2. Itu yang tak gemar bila beraya dok sibuk hadap gajet.. bukan selalu jumpa pun.. dah balik kampung, hp letak tepi.. chit chat dengan saudara-mara lagi happening..

    ReplyDelete
  3. zaman dulu2 la yg best hari rayanya kan

    ReplyDelete
  4. hehehe muda sngt2 lagi adik yang sorang ni hehehe.. akak haruslah ada pngalaman thun 90s dah lahir pun thun 90s hehe

    ReplyDelete

ShopLinks

babab.net