Followers

KENAPA KUCING JADI KUNING DAN KEMBUNG PERUT ?

KENAPA KUCING JADI KUNING DAN KEMBUNG PERUT ?  Dua tiga hari ni kucing kat rumah aku tu makin kurus, hidung telinga da jadi makin kunin...

KENAPA KUCING JADI KUNING DAN KEMBUNG PERUT ? 


Dua tiga hari ni kucing kat rumah aku tu makin kurus, hidung telinga da jadi makin kuning. Perut semakin kembung. Hairan jugak. Makan pon dah tak lalu sangat.  Bawak pergi klinik, suruh doktor cek apa penyakit. 

Doktor kate kucing tu ada penyakit hati. Sebab tu jadi kembung dan kuning. Sebab jadi macam tu? Macam macam punca, pemakanan, jangkitan kuman dan macam macam lagi lah. Kat dalam perut dia ada air. Cara nak ubat ? Doktor kate memang susah nak ubat, kira boleh cakap tunggu masa je la. Ada setengah kucing yang mampu tahan. Cuma perlu pergi klinik bila perut dah terik untuk buang air. Setiap kali perut terik kena bawak pergi klinik untuk buang air. Sedangkan manusia pon susah nak cari penawar sakit hati ni kan. 

Doktor cuma cucuk ubat untuk tahan penyakit tu je. 


Ada cara nak elak daripada kucing terkena penyakit hati ni. 

Pastikan korang vaksin kucing tu mengikut arahan doktor. Kalau doktor kata setiap bulan then setiap bulan lah. Tadi doktor bagitahu vaksin bulan ni, dan bulan depan. Seterusnya setahun sekali sahaja. 

Kalau korang sayang kucing korang, kenal pasti penyakit ni sebelum terkena. Kalau dah kena nanti mungkin dah tak ada harapan untuk pulih. 


You Might Also Like

2 comments

  1. doc tu cucuk tapi pandang mana tu ? hello doc ooo doc.. hehehe..

    alaaa shian nyeee tucen.. tu CT tamo bela pape dah.. xleh tngk nanti diorang sakit..
    get well soon..

    ReplyDelete
  2. shiannya kucing lela.. muda2 da sakit...huhu..

    ReplyDelete

ShopLinks

babab.net